En Jordi Marcet i la Rosa Vila-Abadal són dos digníssims representants d’una generació de ceramistes catalans que, en plena maduresa artística, no deixen de sorprendre i innovar amb una obra inspiradora que ha evolucionat amb ells a través de l’experimentació, l’esforç i la creativitat. Cadascun amb les seves peculiaritats i maneres de fer, però treballant plegats amb l’objectiu de sumar aquelles moltes coses que comparteixen: el gust per l’experimentació, el plaer pel treball ben fet, les ganes d’aprendre sempre i d’arribar als altres.
Creadors d’un llenguatge ceràmic original i singular, al llarg de la seva trajectòria han estat sempre amatents a provar i experimentar nous materials i noves tècniques on plasmar les seves inquietuds i aportar major càrrega conceptual a la seva obra.
Sobris i detallistes alhora, en Jordi i la Rosa mostren al Terracotta Museu un important patrimoni artístic, una obra subtil, càlida i delicada, de gran sensibilitat i sofisticació, atemporal i, alhora, contemporània. Atemporal perquè hi ha molt de silenci i un xic de desassossec en les seves ceràmiques; contemporània, per la seva dimensió sensitiva, un art que és expressió de l’espontaneïtat i llibertat, d’aquí la importància que hi tenen el color, el relleu, la qualitat de la substància i la textura.
Ceràmiques elegants nascudes de la reflexió i del desig de jugar amb les formes, de reunir pacientment petits elements per donar origen a una nova unitat amb entitat pròpia, tot cercant el màxim efecte possible en la classificació i la repetició. Així, la seva idea de l’art desplaça les imatges al seu aspecte més expressiu, constructiu i rítmic amb un plantejament artístic que cerca l’exploració esteticista de la pròpia matèria: il·lusions misterioses i sorprenents, transmutacions i transformacions de diferents elements que, disposats en un efecte batejat com a vibracional, creen en l’espectador la percepció que s’ha produït quelcom màgic.
Artistes apassionats del seu ofici, amb cada obra proclamen el seu amor per la ceràmica que, al cap i a la fi, és el mitjà que els ha donat la dimensió simbòlica i d’experimentació que necessitaven per trobar un codi artístic personal. Així, no és per casualitat que observar les seves obres ens endinsi en un món optimista, alegre, viscut, reconegut i estimat; d’aquí el seu univers ple de lletres, números o punts.
Cada peça sorgida de la seva creativitat, independentment de les formes i elements utilitzats per crear-la, manté un ordre i coherència propis, una unitat estructural feta des de l’efecte multiplicador tal com s’evidencia a “Ordenant el caos”, magnífica exposició que ens aproxima poèticament a la seva sensibilitat artística a través de les emocions i les percepcions visuals que suggereix la seva ceràmica. Un art que té el poder extraordinari d’ajudar-nos a potenciar la nostra imaginació, fer-nos apreciar la bellesa intrínseca de la matèria i transmetre’ns la seva essència.
En Jordi i la Rosa frueixen del contacte amb el món i la natura. Detallistes, exigents i pulcres en el seu treball són dos dels ceramistes de casa nostra més entusiastes, més autèntics i de més solera del panorama actual. Han fet de la ceràmica la seva vida; cada dia s’hi han dedicat, i s’hi dediquen apassionadament cada dia.
Xavier Rocas
Terracotta Museu
1949, Barcelona.
Estudis de Ceràmica a l’escola Massana.
Estudis a l’escola de Disseny Eina.
Temporalment president de l’Associació de Ceramistes de Catalunya.
1950, Barcelona.
Estudis de Ceràmica a l’escola Massana.
Temporalment responsable de la vocalia de promoció ceràmica de l’Associació de Ceramistes de Catalunya i membre de la junta directiva.
Membres de l’Acadèmia Internacional de Ceràmica. Mestres artesans Ceramistes, atorgat per la Generalitat de Catalunya, en reconeixement al treball en aquesta especialitat. Han exposat tant en galeries com en institucions de Catalunya, Espanya, Holanda, Alemanya, Bèlgica, Andorra, França, Suècia, Anglaterra, Àustria, Brasil, Veneçuela, Japó, Taiwan i Corea.
Obra en museus i col·leccions públiques:
Museo Nacional de Cerámica y Artes Suntuarias “González Martí “, Valencia; Musée national Adrien Dubouché, Cité de la céramique-Sèvres et Limoges, França; Museu del Disseny de Barcelona; Grassi Museum de Leipzig, Alemanya; Nakatomi Museum of Contemporary Fine Craft, Japó; Yingge Ceramics Museum. New TaipeiCity, Taiwan; Museu del Càntir d’Argentona, Barcelona; Museu de Ceràmica de Manises, València; Museu Etnogràfic de Ripoll, Girona; Museu del Centro de Artesania de Espanya i Amèrica, La Orotava, Tenerife; Museu Municipal de Ceràmica de Avilés, Astúries; Col·lecció Taller Escuela Ceràmica de Muel, Saragossa; Col·lecció Testimoni de La Caixa, Barcelona; Col·lecció Fundació Caixa Vinaròs, Castelló de la Plana; Handelsbankens Konstförening, Stockholm, Suècia; Col·lecció d’Art Ajuntament del Vendrell, El Vendrell; Col·leccions privades a: Holanda, Àustria, Bèlgica, França, EUA, Suïssa, Alemanya, Rússia, Brasil, Anglaterra, Suècia, Espanya i Catalunya.
Per saber-ne més: www.marcetvilabadal.com
Missatges no llegibles, paraules sense sentit, poemes amb voluntat de no dir res, esborradissos com sopes de lletres.
Evidència dels números, especulació salvatge, fredor del compte bancari, humans convertits en mers productes d’una economia deshumanitzada.
Multiplicitat, acumulació, suma i abstracció, colors i formes primigènies que des de la confusió del caos s’ordenen en noves harmonies.
Textures, colors i moviments de la natura. Reflexions i pinzellades sòlides, exercicis d’abstracció de molts per a formar-ne un de sol.
Homenatge als ceramistes, compromís amb l’ofici i obsessió per la feina ben feta, lluita constant i heroica amb la producció, els dissenys, els preus i els clients.
Encaix (Fitting)
Eva Rodríguez i Ignasi Llobet
Peces/Pieces
Eva Rodríguez i Ignasi Llobet
La publicació dedicada a l'exposició temporal "Ordenant el caos" és el vuitè volum de la col·lecció Catàlegs del Terracotta Museu. Es tracta d'una línia editorial pensada per a acompanyar i completar les mostres temporals de llarga durada instal·lades a la Sala d’Exposicions Temporals.
Cada volum és una publicació versàtil i en principi modesta –però en absolut renyida amb la cerca de l’excel·lència- que permet, a més d’acompanyar l’exposició de referència amb un escrit explicatiu i una relació i reproducció de les peces exhibides, mostrar altres aspectes menys coneguts, i no per això menys importants, del procés que envolta la creació d’una exposició i que sovint es deixen de banda, com ara el muntatge de la mostra, la instal·lació final, o la inauguració.
Organització i producció: Terracotta Museu de Ceràmica de la Bisbal
Comissariat: Xavier Rocas i artistes
Textos: Xavier Rocas
Fotografies: Toni Anguera, Jordi Geli, Terracotta Museu i artistes
Audiovisuals: Eva Rodríguez i Ignasi Llobet
Disseny gràfic exposició: Glam Comunicació i Disseny
Disseny catàleg: Pere Álvaro
Vídeo de la inauguració: Quim Paredes
Terracotta Museu de Ceràmica i els artistes volen expressar el seu agraïment a tots els proveïdors professionals que amb el seu bon fer han procurat pel muntatge de la mostra: Fusteria el Passeig, Dafan Pintors, l'Aula Espai d'Estudis, Simbiosi retolació, Palahí Serveis Gràfics, Gràfiques Trema; i a la Brigada Municipal de la Bisbal d'Empordà pel seu ajut incondicional.