Terracotta Biennal 2024

Ceràmica i arquitectura

Del dv. 18.10.24 al dg. 20.10.24

Un esdeveniment cultural, artístic, artesanal i expositiu de la ceràmica. La Bisbal d'Empordà, capital de la ceràmica, organitza aquest  esdeveniment amb l’objectiu de mostrar l'art de la ceràmica.

L'esdeveniment pretén aglutinar la diversitat de la ceràmica i dels seus interessos i es presenta com una proposta per atraure galeristes, col·leccionistes i entusiastes de la ceràmica. La proposta vol consolidar-se com a punt de trobada emmarcat en el món la ceràmica: un espai networking per reunir-se i gaudir, i tractar la disciplina aplicada en d’altres assignatures, com la jardineria, escultura, disseny o arquitectura, entre moltes altres.

Espai Ceràmica Creativa

A l’Espai de Ceràmica Creativa es presenta l’ànima de cada participant, des del més artesà fins al més conceptual. L’espai està destinat a l’exposició i a la venda de ceràmica creativa i d’autor. Les peces o composicions ceràmiques són úniques, originals i acompanyades d’un discurs contemporani, marcant les tendències creatives més actuals en ceràmica i nous conceptes estètics que creen ambients únics i exclusius.

Ceràmica i arquitectura

Cada edició te una temàtica preferent que relacionarà la ceràmica amb un sector professional a través d'unes jornades tècniques estructurades a partir de conferències magistrals, fòrums sectorials i taules rodones de debat. Aquesta edició tindrà com a temàtica central relació entre la ceràmica i l'arquitectura.

Divendres 18 d'octubre

9:30 h – Itinerari per les empreses dedicades a la producció de ceràmica arquitectònica
Itinerari dissenyat per a professionals i estudiants interessats en conèixer de prop el procés de fabricació de la ceràmica arquitectònica, materials innovadors i tècniques del sector.
Itinerari:

• 10 h - Argiles Colades
  • 11 h - Argiles Bisbal (BisbalCeram)
  • 12 h - Ceràmica Ferrés
  • 13 h - Ceràmiques Est

L'itinerari comença a les 9:30h des del Terracotta Museu amb vehicle privat.
Places limitades, per reservar plaça, envieu un correu a ceramisteslabisbal@gmail.com.

16 a 20 h – Portes obertes a l’espai de ceràmica creativa i al Terracotta Museu

16 h – Inauguració oficial de la Terracotta Biennal

17 h – Obertura i visita comentada a l’exposició “Ceràmica i arquitectura. Els Coromina, Rafael Masó i la gènesi de la Gabarra”
A càrrec de Xavier Rocas, comissari de la mostra.
Espai “Claustre”

18 h – Presentació del llibre "Tornar a la ceràmica"
Autors: Jaume Vilà i Núria Saló, editat per Edicions Sidillà.
Espai "Cornellà"

19:30 h – Inauguració de l'exposició "Obra final'24"
A càrrec dels alumnes del CFGM de Ceràmica Artística i Terrisseria.
Espai "La Peixera"

Dissabte 19 d'octubre

10 a 20 h – Portes obertes a l’espai de ceràmica creativa i al Terracotta Museu

Jornades tècniques: “En construcció. Ceràmica i arquitectura”

Matí

10 h – La ceràmica a l'arquitectura. Evolució de la ceràmica segons la tecnologia disponible en la fabricació i posta en obra.
Ponents:

• Oriol Roselló, arquitecte – Arquitectura tradicional contemporània.
  • Josep M. Torra Pla, arquitecte i professor associat de la UdG. La ceràmica en l’obra de Sigurd Lewerentz.
  • IAAC (Institut d’Arquitectura Avançada de Catalunya). Argila, arquitectura i impressió 3D.
  • Aldo Sollazzo, arquitecte i investigador, ceo & founder de LAMÁQUINA. Argila i tecnologia.

12 h - Pausa cafè

12:30 h – La ceràmica com a material de construcció i composició arquitectònica
Ponent: Josep Ferrés Marcó, arquitecte.

13 h – La ceràmica en l'arquitectura moderna
Ponent: Eva López Miguel, d'Elomi Cerámica.

Tarda

16 h – La ceràmica en l'arquitectura tradicional: Recuperació de tècniques tradicionals en ceràmica
Ponent: Valentina Maini, directora del Grup de Recuperació i Estudi de la Tradició Arquitectònica (GRETA).

17 h – Utilització de la ceràmica negra aplicada com a paviment
Ponent: Lluís Auquer Framis, arquitecte.

17:30 h – Ceràmica en façanes, alguns conceptes pel futur pròxim
Ponent: Pablo Garrido, Doctor Arquitecte, professor associat del Departament de Tecnologia de l'Arquitectura de la UPC (Universitat Politècnica de Catalunya).

18:30 h – Visita guiada al Fons de Reserva del Terracotta Museu
A càrrec de Xavier Rocas, director del Terracotta Museu.
Activitat amb reserva prèvia (tel. 972 642067 - terracottamuseu@labisbal.cat

Diumenge 20 d'octubre

10 a 19 h – Portes obertes a l’espai de ceràmica creativa i al Terracotta Museu

10 h – Visita guiada: El Terracotta Museu i la seva rehabilitació arquitectònica.
A càrrec d'Escribà-Nadal Arquitectes.

10:30 h – Del ioga a la creació ceràmica
Acte emmarcat dins les jornades “Museus = Espais de benestar”.
Activitat amb reserva prèvia (tel. 972 642 067 - terracottamuseu@labisbal.cat)

10:30 h – Visita guiada: L'arquitecte Pelayo Martínez i la Bisbal
 A càrrec de Xavier Rocas, director del Terracotta Museu.
Activitat amb reserva prèvia (tel. 972 642 067 - terracottamuseu@labisbal.cat)

12 h – Visita guiada: L’edifici del Teatre Cinema Foment de la Bisbal
 A càrrec de Josep Ferrés Marcó, arquitecte.
Activitat amb reserva prèvia (tel. 680 263 190  ceramisteslabisbal@gmail.com

* L’organització es reserva el dret d’alterar, suprimir o afegir actes a la programació.

www.terracottabiennal.cat

Divendres